۶ مرداد, ۱۴۰۳

3 thoughts on “درمان افسردگی با تلفن

  1. البته حضور نيافتن در جلسات روان درماني به علت هزينه هاي بالاي آنها مي باشد و عدم حمايت بيمه از آنها. همچنين طي اين جلسات مي فهمي که بعضي مشاوران خودشان نمي دانند چه مي کنند. حضورت را فقط پول مي بينند و دلسوز نيستند. اينها اگر حل شود به نظر مي رسد تلفن زياد طرفدار نداشته باشد. بسياري از ارتباطات فقط از طريق زبان بدن نتيجه مي دهند. و اين نکته مهمي است.
    در هر صورت بسيار سپاس.

  2. ضمن ارج نهادن به تلاش های روانشناسان عزیز، بنده ذکر کردم که در مقاله باید عنوان میشد که CBT تلفنی رو برای درمان کدام یک از انواع افسردگی بکار برده اند و نتیجه گرفته اند. نه اینکه کل کار زیر سئوال باشد.
    چون در “اختلال افسردگی اساسی” بیشتر دارو درمانی اعمال میشه (در اینجا ذکر نشد که این کار روانشناسان هست فقط از درمان افسردگی های مشکوک به خودکشی سخن به میان آمد). در این نوع از افسردگی لازم هست که دارو تجویز بشه چون برخی از انتقال دهنده های عصبی نظیر دوپامین و سرتونین دچار نوسان و نقصان هست و بنابراین این مسئله ای نیست که صرفا با درمان از طریق روش های معمول توسط یک روان شناس بالینی قابل حل باشه. نشانگان ناآرامی در این مواقع به حدی هست که باید آرام بخش های قوی تزریق شه و بنابراین در این نوع افسردگی استفاده از CBT آن هم تلفنی، جواب نمیده.
    اینو هم عنوان کنم که من فقط می خواستم ضعف مقاله را یادآور شوم، نه ضعف کار روانشناسان را. چون حدس نزدیک به یقین این هست که برای درمان “اختلال شخصیت افسرده” این روش رو بکار گرفته اند و من هم با توجه به تجارب مستقیم خودم در هات لاین قبول دارم که این روش موثر هست و دقیقا با توجه به مشاهداتم میدونم که میزان بازگشت به افسردگی در CBT تلفنی بیشتر از CBT حضوری هست. دقیقا به این دلیل که کل جریان مشاوره یعنی زبان بدن و اصلا ترکیب “مشاوره تلفنی” که مردم بیشتر استفاده می کنند درست نیست چون صرفا نوعی خدمات و فوریت های تلفنی هست.

    از همه ی این بحث مفصل که بگذریم هدف ما هم از کامنت گذاشتن در این سایت جلب رضایت نویسندگان عزیزی چون شما ست و سپاسگزاریم که به این بهانه دقایقی چند مهمان علم و فناوری هستیم.
    و من ا… توفیق الاجباری
    ۲۱ خرداد ۹۱
    نیلوفر

  3. تلفن در کار روانشناسی به دو منظور بکار میره، یکی فوریتهای روانشناسی مثل خودکشی و دوم برای ارائه خدمات به نقاط دورافتاده و بدون امکانات. در غیر این صورت روان درمانی از طریق تلفن کلا چیز کم اعتباری هست و هرگز جایگیزن جلسات حضوری نمیشه.
    توی این مقاله به یه نکته ی مهم اشاره نشده بود. اینکه CBT رو برای چه نوع از افسردگی بکار بردند. افسردگی انواع مختلف داره و در همه نوع آن CBT جواب نمیده. در بسیاری از مواردِ افسردگی ماژور دارو تجویز میشه و وضع اونقدر وخیم هست که طرف در معرض خودکشی هست بعد شما بخوای ۲۰ جلسه CBT کار کنی اونم تلفنی! احتمالا روان روحش اون دنیا پس از گذر از برزخ تا رسیدن به… درمان میشه!
    در هر حال، پیرو درخواست قبلی من، از اینکه این وبلاگ مطلبی راجع به افسردگی منتشر کرد خوشحالم. با امید به اینکه مقاله ی بعدی ارتباط طول عمر و افسردگی باشد.
    خرسند و بهورز باشید
    ____________________________________________________________
    عذرا:
    اگر اینطور هست که پس چرا محققان عزیز اینهمه به خودشون زحمت دادن و این کار پژوهشی رو به انجام رسوندن. در ضمن محققان این طرح روانشناس بودند و فکر کنم دارودرمانی کار روانپزشکها است نه روانشناسها!
    در این سایت هدف ما انتشار مطالب بروز و جالب در رابطه با سلامت و پزشکی است که سعی می کنیم رضایت خوانندگان همیشگی سایت را جلب کنیم
    موفق و پیروز باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.