۶ مرداد, ۱۴۰۳

5 thoughts on “طب سنتی: از راست تا دروغ – یک فراخوان

  1. راستش هر وقت صحبت از طب سنتی می شود من یاد مادربزرگم و درمانهای معجزه آسایش می افتم … نسخه هایش برای زوج هایی که ناباروری با علت ناشناخته داشتند واقعا معجزه می کرد … برای سرفه ها و کمردردها هم درمانهایی داشت که واقعا جواب می داد …واقعا آدم نمی تواند چیزی را که با چشمان خودش دیده انکار کند …. می تواند؟

  2. موضوع داغیه . شاید موضوعی ، یکی از کمبودهای پزشکان مدرن باشد و آن دانش کم از طب هربال و در کل طب سنتی است . حداقل در مجموع پزشکانی که من در گوشه کنار دنیا دیدم ، اکثرا در این علم کمبود وجود داشتند .
    البته من شخصا طرفدار سر پا قرص طب گیاهی هستم . البته دانش من نیز در این علم کافی نیست اما این باور را دارم که اگر هم آنها عارضه داشته باشند ، چنان داروهای شیمیایی نیستند .
    البته استعمال داروها و یا مکملهای غذایی همانطوریکه خودتان میدانید نیاز به تجویز یک متخصص دارد .
    من شخصا مخالف خریداری داروهای گیاهی به شکل غیر استاندارد مخصوصا از اشخاص غیر استاندارد هستم !
    در جامعه مدرن طب ، تکنیکهای جدیدی در پرورش گیاهان دارویی و بسته بندی آن وجود دارد . فرض مثال در حال حاضر بعضی از داروهای گیاهی بشکل کپسول مصرف میشود و برای خرد کردن گیاهان دارویی و بسته بندی آن از دمای منفی زیر صفر استفاده میشود چرا که با حرارت دیدن گیاه ، احتمال دارد خواص دارویی آن از بین برود.
    دکتر جان شاید تعجب بکنید که بگم من تقریبا داروهای شیمیایی مصرف نمیکنم و اعتقاد دارم که مصرف خیلی از داروهای شیمیایی برای شرایط اورژانسی است .
    البته مشخصا وقتی کسی سکته قلبی یا مغزی کند و یا عفونت شدیدی چون سوزاک و یا سفلیس داشته باشد و یا دچار عارضه های هورمونی شده باشد ، داروهای گیاهی تاثیر چندانی ندارند .
    در مورد دستگاههای ناظر سلامت و نهادهای قانونی وطنی نمیتوانم نظری بدهم چرا که اونجا نیستم و نمیدانم چه میگذرد اما در اینجا طب هربال کاملا در دست متخصصان است .
    موفق باشید.
    _______________________________________________________________
    سیب پزشکی:
    متشکرم نظر جامع و بیطرفانه ای بود

  3. سلام آقای دکتر. ممنون از دعوت‌تون و لطفی که داشتید به من. من راست‌ش کلی نشستم فکر کردم یه چیزی بنویسم منتها چیزی نتونستم. البته خب تا حدودی طبیعی هم هست، برای منی که علوم انسانی خوندم مثل این می‌مونه که بگن از کوانتوم هرچه می‌دانید بنویسید. 🙂
    باز هم از توجه‌تان بی‌نهایت سپاس‌گزارم.

    ______________________________________________________________
    سیب پزشکی:
    خیلی ممنون. راستش منظورم از دعوت شما در این مورد پرداختن به جزئیات علمی ماجرا نبود. بلکه می خواهم نظر شما رو بعنوان یک فرد فرهیخته که با دید منطقی و انتقادی به قضیه نگاه می کنه بدونم. یعنی بیشتر جریان اجتماعی قضیه رو شما مورد تحلیل قرار بدهید.

  4. در مورد طب سنتی راستش دورغ چرا من هیچ اطلاعاتی در موردش ندارم وخوب وقتی اطلاعاتی در موردش ندارم نمی دونم چطور باید در موردش صحبت کنم؟

  5. عرض سلام و ادب
    طب سنتی بحثی نیست که اخیراً باب شده باشد و موضوعی نیست که به تنهایی راهی به جایی ببرد.

    عنوانی که مطرح نمودید “از راست تا دروغ” بستگی به ماهیت آن ندارد بلکه به کسانی که می خواهند از این طریق بابی باز کنند مربوط می شود.

    اگر طب سنتی را صرفاً به چشم عطاری و مادر بزرگی نگاه کنیم مسلماً هیچ جایگاهی در بین جامعه علمی ندارد.

    اگر از منظر اصولی و کارشناسانه نگاه شود و تعریف شده باشد و با علوم منطبق باشد، می تواند در کنار علوم پزشکی نقش مکمل را بازی کند .

    من شخصاً به موضوعاتی که با حقایق منطبق باشد موافقم. در مورد روازاده هم که فرمودید هیچ اطلاعی ندارم.

    راستی با توجه به کمبود وقت و مشغله کاری وبلاگ ما بعد از این به صورت گروهی اداره می شود و سعی می کنیم تعداد نویسندگان را به مرور زمان با در نظر گرفتن قابلیت آنهاافزایش دهیم. لطفاً به این موضوع هم عنایت داشته باشید.

    باآرزوی شادابی برای شما
    _________________________________________________________________________
    سیب پزشکی:
    ممنون از نظر ارزشمند شما. دقیقا همونطور که فرمودید مساله اصلی چگونگی تعریف کردن طب سنتی هست. آیا باید به اون بعنوان یک مساله ناسیونالیستی یا مذهبی یا اعتقادی نگاه بشه یا رویکرد علمی داشته باشیم و اون رو از دریچه یک علم مورد بررسی قرار بدیم. متاسفانه اون چیزی که اخیرا باب شده جنبه اول (بعد احساسی و اعتقادی) هست و اصلا عده ای تلاش دارند اون رو در تقابل با بقیه دانش پزشکی قرار بدهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.