۲۶ شهریور, ۱۴۰۳

1 thought on “طب سنتی: از راست تا دروغ

  1. سلام و تشکر از این مطلب نسبتاً جامع و آگاهی بخش
    طب جایگزین و مکمل complementary and alternative medicine در بیشتر کشورهای جهان رایج است و کنترل سفت و سختی بر فعالیتهای آن حاکم نیست. مثلاً در انگلستان فقط کایروپراکتیک و استئوپاتی توسط ان اچ اس کنترل می شود (از طریق General Osteopathic Council و General Chiropractic Council) اما بقیه شاخه های طب جایگزین و مکمل یا فاقد نظام نامه و تشکیلات هستند و یا تشکیلات محدودی دارند که بعضی حتی فاقد وجاهت قانونی هستند و مسئولیت تشخیص صحت و سقم آنها با مراجعین است:
    http://www.nhs.uk/Livewell/complementary-alternative-medicine/Pages/complementary-alternative-medicine-CAM-regulation.aspx
    در آمریکا داروهای گیاهی و موادی که در طب سنتی رایج هستند جزو داروها طبقه بندی نشده اند و قانون DSHEA مصوب ۱۹۹۴ آنها را در گروه غذاها قرار داده است:
    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2957745/
    البته شرکتهای تولید و پخش این اقلام بر اساس قانون موظف هستند در برچسب محصولات خود قید کنند که این اقلام برای درمان بیماری نیستند و تنها در بخش توضیحات می توانند به ذکر اثرات آنها بپردازند. نمونه آن ترکیبات اکیناسه است که نباید روی بسته بندی آنها نوشته شود درمان یا پیشگیری از سرماخوردگی اما در توضیحات میتواند بنویسد تقویت کننده سیستم ایمنی. و یا روی بسته بندی گلوکزامین نمی تواند بنویسد درمان استئوآرتریت یا روماتیسم اما در توضیحات می تواند بنویسد بهبود دهنده حرکت و عملکرد مفاصل.
    منتهی موضوع اصلی این است که متأسفانه همین نظارت نصفه و نیمه هم در کشور ایران وجود ندارد. بسیاری از فرآورده های طب سنتی و یا مراکز ارائه خدمات آن فاقد برچسب و تابلو و شناسنامه هستند و تا وثتی که مردم و حتی مراکز دولتی و رسانه های رسمی کشور به آنها اقبال نشان می دهند، کاری از دست کسی ساخته نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.