۲۷ مهر, ۱۴۰۳

2 thoughts on “سه اپیزود از عدم اعتماد به پزشکان

  1. مطلب روشنگر و مفيدي بود.
    البته با توجه به فراواني رو به تزايد رويه هاي غلط و ضد اخلاقي در صنف پزشكان محترم و بخصوص با مراجعه به مراكز و درمانگاه هاي زيرنظر تامين اجتماعي و بويژه در شهرستان ها و نقاط دورتر از مركز و بررسي مشكلات موجود و فاجعه هايي كه بدون هيچ ترسي از نظارت دولتي و يا اعرتاض مردمي صورت مي گيرد اين حجم بي اعتمادي در مردم را داراي زمينه هاي واقعي خواهيد يافت .
    مثلا فوت هاي ناشي از عدم تشخيص يا تشخيص ديرهنگام بيماري يا تشخيص اشتباه در نزديكان بنده بطور نگران كننده اي به ميزان مشكلات ديگر ناشي از تشخيص غلط و سهل انگاري سيستم درماني افزوده شده است كه موجي از بي اعتمادي و نارضايتي را در آشنايان و بستگان ناشي شده است .
    آگاهي بخشي در زمينه ي حقق بيمار بسيار مفيد و ضروري بنظر مي رسد و اين در حاليست كه روي تمام ديوارهاي بيمارستان شهر ما مجازات حقوقي و كيفري اقدام به اعتراض و اهنت و درگيري و حتي پرخاش لفظي بيمار يا همراهان به كرات تاكيد شده و در معرض عموم قرار گرفته است .
    اما بندرت قابي آويخته از منشور حقوق بيمار ديده مي شود .
    به ندرت شكايت هاي عليه متخلفين سيستم پزشكي هم به ثمر مي رسد و در دالان هاي بي انتهاي دادگستري و دوره مديد و نااميدكننده دادرسي هر فرياد دادخواهي واعتراضي خفه مي شود .
    مردم حوصله پيگيري هاي بي ثمر را ندارند و متخلفان اين صنف با خيالي آسوده بي سوادي و خطاهاي خود را به مردم با قيمت هاي گزاف و گاهي به قيمت جان آن بي نوا ها مي فروشند .

    با سپاس و احترام به متخصصان دلسوز و پاك دستي كه اميدوارم اكثريت سيستم درماني را در بر بگيرند .
    ________________________________________________________________________________
    خیلی ممنون از ارایه نظر ارزشمندتان
    احتمال اشتباه و خطا در میان پزشکان نیز وجود دارد. اما همواره مبالغه و حتی تهمتهایی در این باب وجود داشته، موارد بسیاری از این دست سراغ داریم که شاید دستمایه مطلبی دیگر شوند.
    اما در مورد منشور حقوق بیمار (حداقل در تمام مراکزی که بنده دیده ام) این منشور در معرض دید عموم نصب شده است. اگر هم اشتباه پزشکی هم منجر به ایجاد آسیب یا خدای ناکرده فوت بیمار شود از مجاری قانونی متعددی قابل پیگیری است.
    گاه همراه بیمار گمان می کند که اشتباه پزشکی محرز بوده، در حالی که از لحاظ اصولی تمام موارد علمی انجام شده است، در چنین مواردی بیمار یا همراهان وی بعد از طرح شکایت و نرسیدن به نتیجه مورد نظرشان فکر می کنند اشتباه پزشک لاپوشانی شده است. متاسفانه تحریک اطرافیان هم معمولا در چنین مواردی به جای حل مشکلات تنها داغ خانواده بیمار را تشدید می کند و احساس از دست رفتن حق به غم فقدان اضافه می شود
    در هر صورت رعایت احترام بیمار و تکریم شان پزشک هیچ منافاتی با هم ندارند و نباید پزشک و بیمار را دو جبهه متخاصم در نظر بگیریم، که اگر چنین شود، نتیجه همان می شود که این روزها شاهد آن هستیم

  2. راه حل این بی اعتمادی ها ارتباط بیشتر پزشکان با مردم و جذب اعتماد آنهاست.
    مردم باید درک کنند که پزشک کاسب نیست و بیشتر از حق ویزیت به فکر سلامتی مردم است.
    و راه ایجاد و تقویت این ارتباط استفاده از شبکه های اجتماعی است. راهی آسان و بی هزینه .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.