۱۸ شهریور, ۱۴۰۳

1 thought on “مانیفست ابجد الحکما – یکم: عطارها (حتما) باید طبابت کنند

  1. این تعصب شما از کجا می آید؟ این نگاه متعصب غیر علمی به کجا می رود؟ مگر نه این که علم «تردید در هر چیز» است؟ چرا فکر می کنید تمام راهکارها در دستان دانش پزشکی نوین است؟ آیا این تفکر مطلق صفر و یکی درست است؟ حتما مستحضرید که اکثر داروهای نوین منشاء گیاهی و طبیعی دارند. درمورد احتمال بالای آلودگی با شما موافقم اما برخی فرآوری های سنتی روی گیاهان (بقول شما دواعلفی) بار میکروبی آن ها را کاهش می دهد. می دانید که در فارماکوپه محدوده مجاز میکروبی برای داروهای گیاهی گسترده تر است.
    پزشکی به شکل نوین، و داروهای تولیدی نوین ارزشمند هستند بله. ولی این به معنی نفی دیگر داروها و درمان ها نیست. همینطور درمان با گیاه و به قول شما علف هم هرگز جایگزینی کامل برای داروهای نوین نیست. همه در کنار هم هستند و باید از از هر کدام بهره لازم برد. برنامه و رهنمود های سازمان جهانی بهداشت را در زمینه درمان های طبیعی ملاحظه بفرمایید. درمان با گیاهان و طب بومی بخشی از نظام سلامت است و این اصلا چیز عجیب و جدیدی نیست. فقط نیاز به سازماندهی بیشتر و سریعتر دارد.
    به جای توهین به یک صنف باید آموزش روش های کنترل آلودگی انجام شود و فکری به حال جمعیت سودجو که بدون هیچ آگاهی اقدام به تجویز گیاهان می کنند. شما نگران نباشید.
    یعنی شما می فرمایید زیر دست هیچ پزشکی و بر اساس تشخیص اشتباه هیچ پزشکی و هیچ آزمایشگاهی و هیچ داروسازی مردم تا به حال نمرده اند؟؟!!!
    فقط همواره نظارت بر شیادان واجب است. چه عطار باشند و چه پزشک! حداقل قدمت اخلاق در میان حکیم ها و عطارهای واقعی بیشتر از اخلاق در پزشکانی چون شماست که به راحتی هزاران سال تجربه را زیر سوال می برید.
    نظرتان راجع به پزشک عزیزی که بدون دلایل محکم و قانع کننده برای یک سوء هاضمه اقدام به اندوسکوپی یک جوان ۲۰ ساله می کند و بعد با خونسردی می گوید مشکلی نبود چیست؟ پزشکان عزیزی که مردم شهرهای کوچک را موجوداتی آزمایشگاهی برای انواع تجربه هایشان می بینند؟
    حساب حکیمان و عطارهای حقیقی را از گیاه فروشان بی مایه و فرصت طلب جدا کنید. عطارها هم کتاب خوانده اند به اساتیدشان درس پس داده اند. کتاب که دیگر منحصر به شما نیست؟ هست؟ چقدر متاسفم برای این قالب های رقت انگیز

    یک داروساز شاغل در صنعت تولید دارو
    ___________________________________________________

    پاسخ مداپل:

    دوست عزیز سلام

    ۱- علم “تردید در هر چیز” نیست. علم ساختاری است برای تولید و ساماندهی دانش دربارهٔ جهان طبیعی در قالب توضیح‌ها و پیش‌بینی‌های آزمایش‌شدنی (منبع)

    ۲-داروهای گیاهی و عطاری کلا دو مقوله جداهستند، داروهای گیاهی به شرط انجام آزمایشات و تحقیقات کافی (که گاه سالها طول می کشد) در دانش پزشکی جایگاه دارند، اصولا هرچیز تحقیق شده و ثابت شده ای در علم جایگاه دارد، سنتی و مدرن هم ندارد، اما عطاری ها که اکثرا حتی تحصیلات درستی هم ندارند، قانونا، منطقا و عقلا جایگاهی در درمان بیماران ندارند.

    ۳- پزشکان هم انسانند، ممکن است یک پزشک تحصیلکرده و مجرب هم اشتباهی بکند، اما این دلیل نمی شود که ما به هر عطار و بقالی که از راه رسید بگوییم برود و در کار پزشکان دخالت کند. مثال شما به این می ماند که بگوییم چون رانندگان گواهینامه دار با سابقه هم ممکن است تصادف کنند، پس هر کسی با هر سنی و بدون گواهینامه می تواند ماشینی بردارد و بزند به دل خیابان

    ۴- اینجا صحبت از نوین و قدیمی یا تقابل سنت و مدرنیته نیست. خیلی ساده در مورد دخالت افراد بدون دانش و سودجو در کار علمی و حساسی مانند طبابت و جان انسانها هشدار داده ایم. مخالفت شما را هم با این هشدار منتشر کردیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.